حتماً برای شما هم پیش آمده که گاهی تصمیم گرفته باشید به سراغ غذاهای سالم و کم کالری بروید و سبک زندگی سالم‌تری داشته باشید. این تصمیم، برای بسیاری از ما آشناست و می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ دلایلی مانند پیشگیری از بیماری‌های مختلف و یا گرفتن رژیم‌های سالم و مفید. اما در اکثر مواقع، عمل به چنین رژیم‌هایی چندان ساده نیست و پختن غذاهای سالم و کم‌کالری نیز وقت و انرژی زیادی لازم دارد. در چنین موقعیتی، بهتر است به سراغ دستگاه‌هایی مانند بخارپز برویم تا فرایند طبخ غذا برایمان ساده‌تر شود و راحت‌تر بتوانیم به رژیم جدیدمان پایبند بمانیم. اما قبل از اینکه به سراغ خرید این دستگاه برویم، لازم است درباره آن اطلاعات بیشتری کسب کنیم و با طرز کار آن آشنا شویم.

برای خرید بخارپز از برند معتبر و قیمت مناسب به فروشگاه لوازم برقی خانگی صفا استور مراجعه کنید . 

تکنیک بخارپز کردن غذا سال‌های سال است که استفاده می‌شود. طی این فرایند، قرار است مواد غذایی در معرض بخار آب قرار بگیرند و با حرارت آن پخته شوند. اما انجام این کار بدون ابزار و وسایل لازم چندان ساده نیست؛ برای همین از سال‌ها پیش، لوازم و دستگاه‌های خاصی برای بخارپز کردن مواد خوراکی ساخته شده‌اند و مورداستفاده قرار می‌گیرند. بخارپزهای قدیمی بیشتر به شکل سبدهای کوچکی بودند که درون قابلمه قرار می‌گرفتند؛ اما به‌مرورزمان، بخارپزهای برقی با قابلیت‌های کاربردی و مختلف وارد بازار شدند تا فرایند پخت غذای سالم را ساده‌تر کنند.

بخارپزهایی که این روزها در بازار می‌بینیم، برای استفاده‌ی روزمره اعضای خانواده تولید شده‌اند. این بخارپزها به طور میانگین سه طبقه دارند اما مدل‌هایی با تعداد طبقات کمتر یا بیشتر نیز پیدا می‌شوند. وجود این طبقات، به شما کمک می‌کند بتوانید مواد غذایی مختلف را به صورت همزمان بخارپز کنید. با استفاده از بخارپزهای برقی و چند طبقه، می‌توانید مواد غذایی مختلف مانند تخم‌مرغ، انواع سبزیجات، گوشت قرمز، فیله مرغ، ذرت و بسیاری از خوراکی‌های دیگر را در مدت‌زمان کوتاهی بپزید. این دستگاه  به شما کمک می‌کند تا انواع غذاها را به کمک بخار آب و بدون افزودن روغن طبخ کنید.

 

طرز کار بخارپزهای برقی، تفاوت چندانی با بخارپزهای قدیمی ندارد. در دستگاه‌های برقی و امروزی، یک مخزن آب در پایین دستگاه وجود دارد که قبل از روشن کردن دستگاه باید آن را با آب پر کنید. بعد از پر کردن مخزن آب، نوبت به چیدن مواد غذایی در محفظه مخصوص غذا و طبقه‌های دستگاه می‌رسد. سپس با توجه مقدار و جنس مواد غذایی، برنامه دستگاه را تعیین و آن را روشن می‌کنید. بسیاری از بخارپزهای چند طبقه، قابلیت تغییر جای سبدها و طبقه‌ها را دارند؛ یعنی می‌توانید با برداشتن سبد میان دو طبقه، فضای بیشتری را برای قراردادن مواد حجیم‌تر فراهم کنید.

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، با استفاده از بخارپز، شما نیازی به سرخ‌کردن غذا ندارید و می‌توانید با اضافه‌کردن ادویه‌ و سس‌های خاص غذایی مطابق ذائقه خودتان میل کنید. اما مزیت این روش پخت نسبت به گریل کردن یا استفاده از هواپز و سرخکن بدون روغن چیست؟

حفظ ارزش غذایی

یکی از مواردی که معمولاً از چشم افرادی که آشپزی می‌کنند دور می‌ماند، حفظ ارزش غذایی یا همان مواد معدنی و ویتامین‌هاست. با طبخ غذا تحت فشار و حرارت زیاد، مقدار قابل‌توجهی از ویتامین و ارزش مواد غذایی از بین می‌رود. در روش طبخ با بخارپز‌ها، آب میان سبزیجات و میوه‌ها از بین نمی‌رود و یک وعده‌ی مغذی خواهید داشت.

پخت آسان

بخارپزهای امروزی بدون نیاز به حرارت و شعله گاز کار می‌کنند. در نتیجه، بدون نیاز به قابلمه و رفتن پای گاز می‌توانید غذای موردنظر خود را طبخ کنید. عدم نیاز به تجهیزات مختلف و مدت‌زمان کوتاه طبخ، دو موردی هستند که فرایند آشپزی را برای شما ساده‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌کنند.

صرفه‌جویی در وقت و هزینه

زندگی پرسرعت امروزی خیلی از اوقات فرصتی برای آشپزی در اختیار ما نمی‌گذارد؛ بسیاری از افراد شاغل به‌خاطر کمبود وقت به غذاهای آماده یا نیمه‌آماده روی می‌آورند و بی‌خیال آشپزی‌کردن می‌شوند. بخارپزها این امکان را به شما می‌دهند که در کمترین زمان ممکن آشپزی کنید و در مدت‌زمان کوتاهی، یک وعده غذایی سالم و لذیذ داشته باشید.

سلامتیغذاهای سرخ شده در روغن رنگ و لعاب اشتهاآوری دارند که هیچ‌کس نمی‌تواند در برابر آن‌ها مقاومت کند. اما چند درصد از این غذاها واقعا به رشد و سلامتی ما کمک می‌کنند؟ فراموش نکنید یک غذای سبک و مقوی که بدون روغن و مواد نگهدارنده به خوبی پخته شده باشد می‌تواند شما را سالم‌تر نگه دارد.

متأسفانه، در دهه اخیر به‌خاطر رشد سریع غذاهای فوری و فست‌فود، بسیاری از مردم سبزی‌ها و میوه‌ها را از سفره خود کنار گذاشته‌اند. اما داشتن یک بخارپز برقی، می‌تواند شما را برای استفاده از سبزی‌ها و مواد غذایی سالم مجاب کند. علاوه بر این، در طبخ سبزی‌ها با بخارپز، طعم اصلی این مواد از بین نمی‌رود و لذت خوردن آن‌ها دوچندان می‌شود.

 مغزپخت شدن گوشت

در طبخ مواد غذایی مثل گوشت قرمز یا مرغ و ماهی باید دقت زیادی داشته باشیم تا تمام بافت‌ آن پخته شود و هیچ میکروب یا انگلی در آن باقی نماند. در پخت گوشت به روش‌های دیگر، گاهی ریسک پخته نشدن کامل غذا وجود دارد. اما بخارپز، بخار یکسانی را به تمام سطح مواد غذایی می‌دهد و این باعث می‌شود تا پخت یکنواخت و کاملی داشته باشیم.

چه کسانی به بخارپز نیاز دارند؟برای کسانی که رژیم غذایی بدون روغن دارند، بخارپز از لوازم ضروری زندگی به‌حساب می‌آید. همچنین ورزشکاران می‌توانند برای رعایت یک رژیم غذایی سالم و بدون چربی، از بخارپز استفاده کنند. طبخ موادغذایی با بخارپز به گونه‌ایست که تمام مواد غذایی می‌توانند بدون نیاز به روغن، کاملاً پخته و به اصطلاح مغزپخت شوند. در نتیجه این وسیله به خانواده‌هایی که نیاز به اصلاح شیوه تغذیه و کاهش وزن دارند کمک زیادی می‌کند.

فراموش نکنید که برای داشتن رژیم غذایی سالم، لازم نیست حتماً دچار اضافه‌وزن باشید یا بیماری خاصی داشته باشید. حذف مواد مضر و روغن اضافی غذاها، می‌تواند در پیشگیری از بیماری‌‌های مختلف مؤثر باشد. در نتیجه، تهیه و استفاده از بخارپز می‌تواند گزینه مناسبی برای ساختن عادات غذایی سالم و پیشگیری از بیماری‌های مختلف باشد.