خوب‌بودن یک تلویزیون را چه معیارهایی مشخص می‌کند؟ اندازه و کیفیت تصویر کافی‌ست یا باید به سراغ دیگر ویژگی‌ها هم رفت؟ در ادامه به سراغ تک‌تک ملاک‌هایی می‌رویم که در خرید یک تلویزیون ایده‌آل، به شما کمک می‌کند.

اندازه (Size)

تقریبا اولین چیزی که باید در راهنمای انتخاب بهترین تلویزیون در نظر بگیرید اندازه آن است. برای چه فضایی به دنبال خرید تلویزیون هستید؟ قرار است یک نشیمن کوچک را به حضور آن مزین کنید یا پذیرایی خانه را حول آن چیدمان کنید؟ شاید هم برای دیدن شبانه فیلم و سریال در اتاق، قصد خرید داشته باشید.

شما می‌توانید از بین اندازه‌های مختلف ۳۲، ۴۳، ۴۹، ۵۰، ۵۵ اینچ و بالاتر، جعبه جادوی دلخواه خودتان را انتخاب کنید. لازم به ذکر است که این اندازه‌ها همان قطر تلویزیون هستند. پیشنهاد ما این است که حداقل اندازه را ۴۳ اینچ در نظر بگیرید و به سراغ تلویزیون ۳۲ اینچی نروید؛ زیرا معمولا با کیفیت نامطلوبی مواجه خواهید شد.

سایز تلویزیون

غیر از سنجش چشمی و حسی برای انتخاب اندازه مناسب، فرمولی برای آن وجود دارد که می‌تواند کمک‌حال شما باشد. این فرمول با توجه به نوع چیدمان فضا، شما را به اندازه مناسب تلویزیون می‌رساند. این اندازه را یا باید خودتان متر کنید یا از مشخصات دفترچه محصول، مقدار آن را بیابید.

برای تلویزیون‌های 4K: ارتفاع تلویزیون = حداقل فاصله بیننده تا تلویزیون تقسیم‌بر ۱.۵

برای تلویزیون‌های FULL HD: ارتفاع تلویزیون = حداقل فاصله بیننده تا تلویزیون تقسیم‌بر ۳

اگر فضا محدود است، وضوح بیشتر کمک می‌کند تا بتوانید نسبت به تلویزیون نزدیک‌تر بنشینید. درواقع تلویزیون باکیفیت‌تر، برای محیط‌های کوچک‌تر مناسب است.

نوع صفحه نمایش (Panel)

در راهنمای انتخاب بهترین تلویزیون، نوع صفحه نمایش، چیزهای ضروری مانند تابش نور و کنتراست و زاویه دید را مشخص می‌کند. به‌طور کلی در بازار امروز تلویزیون‌ها، سه دسته صفحه نمایش وجود دارد که در ادامه، با ویژگی‌های هر کدام به‌طور مختصر آشنا می‌شوید:

· صفحه نمایش LCD و LED

این پنل‌ها کمترین قیمت را در بین دو نوع دیگر دارند.

برای خرید تلویزیون با این نوع صفحه نمایش، انتخاب‌های بسیار گسترده‌ای دارید.

نور این دسته پنل‌ها بیشتر از دو دسته دیگر است.

· صفحه نمایش OLED

فناوری به‌روزی نسبت به پنل‌های LCD و LED دارد.

قیمت آن بسیار بیشتر از پنل‌های نوع اول است.

کیفیت بسیار قدرتمندی در نمایش رنگ‌ها و کنتراست تصویر دارد و نمایش رنگ سیاه در آن، با عمق زیادی همراه است.

روشنایی کمتری نسبت به صفحه‌های نوع اول دارد که می‌تواند در محیط‌های کم‌نور اذیت‌کننده باشد.

در صورت استفاده طولانی‌مدت از یک شبکه یا ورودی، سوختگی یا ایجاد حالت روح (Burn in) در بعضی نقاط تصویر احتمال می‌رود.

طراحی بدنه آن بسیار نازک و ظریف است.

· صفحه نمایش QLED

اگر از LEDهای بسیار زیاد در طراحی پنل استفاده شود، در اصطلاح به آن Mini LED می‌گویند.

کیفیت تصویر این نوع پنل، به دلیل LEDهای بیشتر بسیار قوی‌تر است.

اولین ارائه‌دهنده این فناوری، برند سامسونگ بود و نام QLED را بر آن گذاشت.

سازندگان بعدی که از این صفحه نمایش استفاده کردند، مانند Gplus، Vizio، TCL و… اغلب همین نام را انتخاب کردند؛ به‌جز LG که آن را QNED نامید.

وضوح تصویر (Resolution)

در راهنمای انتخاب بهترین تلویزیون، شما سه انتخاب برای این معیار دارید: FULL HD و 4K و 8K.

کیفیت 8K که بهترین وضوح را بین این سه دسته دارد، هنوز در بازار جا نیفتاده و محتوای خیلی کمی برای آن وجود دارد. پس انتخاب مناسبی نیست و باید به سراغ دو دسته بعدی بروید.

کیفیت 4K کم‌کم در حال تبدیل‌شدن به یک استاندارد در بازار تلویزیون است. بنابراین اگر بودجه خوبی دارید، محصولی از بین بهترین تلویزیون های 4k در بازار انتخاب کنید تا بتوانید سال‌های زیادی از جعبه جادویی با کیفیت خوب بهره ببرید. این وضوح تصویر، ۲۱۶۰× ۳۸۴۰ پیکسل را در برابر چشمان شما به نمایش می‌گذارد.

کیفیت FULL HD هم 1080× 1920 پیکسل را به شما عرضه می‌کند که در مقایسه با حالت 4K، حدود یک‌چهارم کیفیت آن را داراست.

خرید تلویزیون هوشمند

در دنیای هوشمندپرور امروز، تلویزیون‌ها از قافله جا نمانده‌اند و با انواع مدل‌ها در بازار خودنمایی می‌کنند. مهم‌ترین خصیصه این جعبه‌های باهوش جادو، اتصال به اینترنت و امکانات بیشتری مانند اتصالات بلوتوثی و نمایش آب‌وهوا و غیره نسبت به تلویزیون‌های معمولی‌ست. ما در راهنمای انتخاب بهترین تلویزیون، شما را با انواع ویژگی‌های این هوشمندهای تماشایی آشنا می‌کنیم.

1. سیستم عامل

مهم‌ترین ویژگی تلویزیون‌های هوشمند، نوع سیستم عامل آن‌هاست. سیستم عامل یعنی بستری که انواع امکانات تلویزیون بر آن سوار می‌شود. انواع سیستم‌عامل‌های موجود در بازار اعم از موارد زیر است:

Android TV

WebOS (که مخصوص تلویزیون‌های LG است.)

ROKU TV

Tizen OS (که یک سیستم عامل سامسونگی است.)

Fire TV Edition

اگر بخواهیم در راهنمای انتخاب بهترین تلویزیون، بهترین سیستم عامل تلویزیون‌های هوشمند را معرفی کنیم، میانگین Android TV، WebOS و Roku، نسخه برتر است. در واقع هر کدام از انواع سیستم‌عامل‌ها در زمینه‌های متفاوتی برتری دارند. Fire TV Edition به دلیل در دسترس نبودن فروشگاه Google Play به سطوح پایین رده‌بندی سقوط می‌کند. همچنین می‌توان سیستم عامل Tizen OS را با اختلاف، ضعیف‌ترین این دسته‌بندی دانست!

راهنمای انتخاب بهترین تلویزیون به شما می‌گوید اگر سیستم نرم و مینیمالی می‌خواهید، WebOS را برگزینید. اگر به دنبال انتخاب‌های بیشتر در برنامه‌های مختلف هستید، به سراغ Roku بروید. اگر هم دستیار هوشمند و توانایی‌هایش دلتان را برده، Android TV بهترین انتخاب است. همچنین می‌توانید با اضافه‌کردن اندرویدباکس به تلویزیونی که سیستم عامل اندروید ندارد، آن را به Android TV تبدیل کنید.

2. کنترل از راه دور و پیمایش

کنترل تلویزیون هوشمند با طراحی و چینش بی‌نظیر انواع دکمه‌ها در کنار هم، دسترسی بی‌نقص و چالاکی به انواع عملکردها را فراهم می‌کند.

3. حافظه پردازنده

هر چه مقدار این حافظه بیشتر باشد، شما مرور سریع‌تر و روانی را در انواع برنامه‌ها و اینترنت تجربه خواهید کرد.

4. انتقال و پخش تصویر گوشی روی صفحه نمایش (Phone mirroring)

برای وقت‌های بازی‌کردن یا تماس‌های تصویری و تماشای فیلم، این قابلیت تجربه لذت‌بخشی از کار با گوشی به شما می‌دهد. با استفاده از این امکان، می‌توانید صفحه گوشی را به‌طور زنده به صفحه نمایش تلویزیون منتقل کنید و همه چیز را با کیفیتی بهتر و انداز‌ه‌ای بزرگ‌تر ببینید.

5. کیفیت صدا (Sound)

تلویزیون‌های هوشمند معمولا به دلیل طراحی نازک، بلندگوهای متوسطی دارند. شما می‌توانید برای تقویت صدا به خرید بلندگوهای سینمای خانگی (Soundbar) رو بیاورید.

6. دستیار صوتی هوشمند

می‌توانید با تلویزیون حرف بزنید و از او بخواهید تا عملکرد مشخصی را انجام دهد. این قابلیت مخصوصا در زمان‌هایی که نیازمند نوشتن دستور هستید، به کار می‌آید؛ چراکه نوشتن و حروف‌چینی در تلویزیون به‌راحتی نوشتن در گوشی همراه نیست.

بهترین تلویزیون ۴۳ اینچ کدام است؟

اگر بر سر اندازه به نتیجه رسیدید و تلویزیون ۴۳ اینچ را برای فضای خود مناسب دیدید، معیارهای ذکرشده را در آن بررسی کنید، نیاز خود را بسنجید و بعد انتخاب کنید. اگر تنها به دنبال کیفیت مطلوب تصویر هستید و امکانات هوشمند به دردتان نمی‌خورد، از بررسی انواع هوشمند محصولات صرف نظر کنید. اگر می‌خواهید وب‌گردی کنید و امکانات یک تلویزیون معمولی راضی‌تان نمی‌کند، چرخی میان تلویزیون‌های هوشمند بزنید.

انتخاب بهترین تلویزیون ۴۳ اینچ، تا حد زیادی به بودجه و سلیقه و نیاز شما بستگی دارد. در واقع نمی‌توان نسخه واحدی برای این سوال ارائه داد. برندهای موجود در بازار ایران، تنوع گوناگونی دارند. شما می‌توانید با کمی گشت‌وگذار در آن‌ها، بهترین مدل تلویزیون ایرانی و خارجی را بیابید. برندهایی مانند جی‌پلاس، اسنوا، ال‌جی، ایکس‌ویژن، هایسنس، سونی و غیره از بهترین‌های بازار تلویزیون هستند و مطمئنا نیاز شما را به‌خوبی پاسخ خواهند داد.

برای تکمیل راهنمای انتخاب بهترین تلویزیون به ذکر چند نکته می‌پردازیم.

بررسی قابلیت HDR: یکی دیگر از مولفه‌های صفحه نمایش که جای بررسی دارد، HDR است. تلویزیون‌های دارای این امکان، تصاویر تاریک را با جزئیات بیشتری به شما نمایش می‌دهند. البته در راهنمای انتخاب بهترین تلویزیون، باید بدانید که محتوای نمایشی هم باید از HDR پشتیبانی کند و در این صورت می‌توانید از کیفیت و عمق زیاد تصاویر لذت ببرید.

نرخ تازه‌سازی یا Refresh rate: به تعداد دفعاتی که در یک ثانیه، تصویر روی صفحه نمایش تغییر می‌کند، نرخ تازه‌سازی می‌گویند. هر چه این عدد در مشخصات تلویزیون بیشتر باشد، اکشن‌های سریع فیلم‌ها و بازی‌ها را بهتر و هیجان‌انگیزتر تجربه می‌کنید.

قابلیت‌های اتصال: بیشتر تلویزیون‌های هوشمند به وای‌فای متصل می‌شوند. داشتن درگاه اترنت برای اتصال باسیم به اینترنت هم اتفاق خوبی‌ست. تعداد درگاه‌های دیگر مانند HDMI و USB مهم است. شما می‌توانید کنسول بازی، پخش‌کننده DVD و لپ‌تاپ خود را به تلویزیون وصل کنید. درگاه HDMI 2.1 از نرخ تازه‌سازی بالایی پشتیبانی می‌کند. اگر دستگاه بازی شما هم این پشتیبانی را داشته باشد، می‌توانید از کیفیت آن لذت ببرید.

در پایان راهنمای انتخاب بهترین تلویزیون، امیدواریم سرنخ‌های به‌دردبخوری از این مقاله به دستتان داده باشیم. اگر بخواهیم مهم‌ترین نکته راهنمای انتخاب بهترین تلویزیون را بگوییم این است: مراقب باشید هیچ تلویزیون و دستگاهی از جنس فناوری، جای مصاحبت با عزیزانتان و محبت‌ورزی به آن‌ها را نگیرد. به قول حسین پناهی خدابیامرز، «ما هیچ‌گاه همدیگر را به تامل نمی‌نگریم؛ زیرا مجال نیست! این‌گونه است که عزیزترین کسانمان را در چشم‌به‌هم‌زدنی، به حوصله زمان از یاد می‌بریم…».

اگر با کمک راهنمای انتخاب بهترین تلویزیون که در این مقاله به آن پرداختیم، تلویزیون دلخواه و متناسب با نیاز خود را انتخاب کردید، نتیجه را با بقیه به اشتراک بگذارید. همچنین اگر شما نکته‌ای را مد نظر دارید که می‌توان هنگام خریدتلویزیون به آن توجه کرد، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.