طراح‌ سایت کسی است که کار طراحی و چیدمان یک سایت را بر عهده دارد و باید این کار را به‌گونه‌ای انجام دهد که کاربر شیفته آن سایت شود و دل به آن ببندد؛ یعنی ترک سایت برای او دشوار باشد! طراحان‌ سایت قبل، حین و بعد از آنکه پروژه خود را انجام دهند، موظف به انجام کارهایی‌ خاص هستند. کارفرما نیز در قبال این فرد و پروژه‌ای که به او محول کرده‌ است، مسئولیت‌هایی دارد. “وظایف کارفرما در طراحی سایت”، بیشتر از طراح‌ سایت نباشد، کمتر هم نیست!

برای دریافت خدمات طراحی سایت حرفه ای و تخصصی در تهران مشهد اصفهان شیراز و تبریز با آزانس دیجیتال مارکتینگ پایا در ارتباط باشد .

09388458125 - 09386676574

قطعا می‌دانید که شفافیت، معجزه می‌کند. اگر به‌عنوان یک کارفرما یا به‌عنوان یک طراح‌ سایت به این صفحه آمده‌اید و می‌خواهید بدانید خودتان یا طرف مقابلتان چه وظایفی بر عهده دارید، باید به شما بگوییم که انتظاراتتان را پیش از شروع کار به‌صورت کاملا شفاف و با جزئیات بیان کنید تا مبادا در آینده با درخواست‌های نامعقول از سمت طرف مقابل خود مواجه نشوید.

 

در این مطلب، قرار است تمام وظایف کارفرما در طراحی سایت و برعکس آن را به شما بگوییم تا از همین الان و پیش از آنکه اقدامی انجام دهید، بدانید که با خودتان چندچند هستید! نکاتی که قرار است در ادامه بگوییم، از دل سال‌ها تجربه و سفید‌کردن مو در آسیاب به‌ دست آمده‌اند؛ پس تا انتها همراه ما باشید تا شما نیز این تجربه‌های ارزشمند را سینه‌به‌سینه نقل کنیدبرای اینکه بدانید از یک طراح‌ سایت، چه انتظاراتی باید داشته باشید، ابتدا باید او را بشناسید و بدانید که دقیقا چه وظایفی دارد. طراحان‌ سایت افرادی هستند که وظیفه طراحی وب‌سایت‌ها را بر عهده دارند و مشخص می‌کنند که هر عنصری از جمله متن، تصویر، عکس، گرافیک، ویدیو و انیمیشن در کجای‌ صفحه قرار بگیرد، چه کاربردی داشته باشد و چگونه کاربر از آن استفاده کند.

طراحان سایت مسئولیتی در رابطه با کدنویسی سایت ندارند و اینکه در زیربنای سایت، چه اتفاقی در جریان است، در حیطه کاری آن‌ها نیست. اما در عوض، تمرکز این افراد روی موضوعات مرتبط با زیبایی‌شناختی است و کاری می‌کنند که کاربر پس از ورود به سایت و کار با آن، تجربه خوبی از آن به دست آورد.

طراحان‌ سایت ممکن است از CMS‌های معروف مثل وردپرس استفاده کنند یا مهارت برنامه‌نویسی با HTML، CSS و جاوااسکریپت را یاد بگیرند و سایتشان را از این طریق ایجاد کنند. برای ایجاد طرح‌ اولیه نیز می‌توانند از ابزارهای گرافیکی معروف مانند فوتوشاپ و ایلستراتور استفاده کنند. البته بعضی از کارفرمایان، این بخش از کار را به گرافیست‌های عزیز می‌سپارند. 

قطعا تا الان برای یک‌ بار هم که شده، به سایت‌های کاریابی سر زده‌اید تا بدانید یک طراح‌ سایت، چه چیزهایی باید بلد باشد و چه کارهایی باید انجام دهد. قطعا در این جست‌وجوها با آگهی‌هایی برخورد کرده‌اید که در آن‌ها، کارفرما فقط توقع گرفتن نان‌ تازه و تحویل درب منزل را از طراح سایت نداشته است! یعنی کل مسئولیت‌ها از طراحی‌ گرافیک گرفته تا تولید محتوا، سئو، دیجیتال‌ مارکتینگ و برنامه‌نویسی را بر عهده کارمند گذاشته است. اما واقعیت به این اندازه تلخ است؟ آیا واقعا باید تمام این مهارت‌ها را نه در حد اعلا، حتی در حد مبتدی بلد باشید؟

حقیقت این است که هیچ‌کدام از این مسئولیت‌ها، بر عهده شخصی که می‌خواهد به‌عنوان طراح‌ سایت استخدام شود، نیست! درست است که یک وب‌سایت هنگام ایجاد، مانند یک نوزاد است و برای آنکه بتواند روی‌ پای خودش بایستد، راه برود و حرف بزند، نیاز به برنامه‌نویسی، طراحی‌ گرافیکی، تولید محتوا، سئوی سایت، تبلیغات، بازاریابی و موارد دیگری از این دست دارد. اما آن‌ چیزی که مهم است، این است که طراح‌ سایت تنها یکی از این مسئولیت‌ها را بر عهده دارد. هرچند که همین یک نقش از اهمیت بالایی برخوردار است.

طراح‌ سایت کسی است که تمامی جنبه‌های بصری سایت را ایجاد و بر نحوه عملکرد آن نظارت می‌کند. یک طراح‌ وب باید تمام المان‌هایی را که قرار است در سایت استفاده شوند، از قبل مشخص کند. این المان‌ها می‌توانند تصویر، متن، ویدیو، صدا یا هر چیز دیگری باشند. کسی که مسئولیت خطیر طراحی‌ سایت را بر عهده می‌گیرد، باید با مشتری و افراد ذی‌نفع از آن سایت در ارتباط باشد و به عمق ذهن آن‌ها نفوذ کند. این کار برای این است که هدف و خواسته آن‌ها را درک کند، نیازشان را پیدا کند و از ترکیب این‌ها، یک سایت خوب و کاربردی بسازد.

اصولا طراحان‌ سایت روی ترکیب‌رنگی‌هایی که قرار است استفاده شوند، فونت هر بخش از سایت و طرح‌هایی که قرار است پیاده‌سازی شوند، نظارت یا نظرشان را اعمال می‌کنند. چراکه برای این افراد، مهم است که کاربر با ورود به سایتشان، زهره‌ترک نشود و عقب‌عقبی از سایت بیرون نرود! در طراحی‌ سایت، علی‌الخصوص طراحی سایت فروشگاهی و طراحی سایت شرکتی، حق با مشتری است. البته تا این حد که کارفرما هم خواسته غیر معقول نداشته باشد و به تخصص طراح‌ سایتش احترام بگذارد و به او اعتماد کند!