با توجه به اینکه طرفداران خرید کولر گازی بیشتر می باشد ولی به دلیل مصرف برق زیاد تا حدودی نگران کننده است که با رعایت این موارد می توانید مصرف برق خود را کنترل و کاهش دهید.

  1. ابتدا باید از اتلاف انرژی آن جلوگیری کنیم با بستن درب و پنجره ها تا از هدر رفتن سرمای تولید شده جلوگیری شود.
  2. موتور کولر گازی را در حتما در سایه و مسیر باد نصب نمایید زیرا باعث افزایش بازدهی و کاهش مصرف برق می گردد.
  3. به جهت افزایش قدرت انتقال باد کولر و تولید سرمای مطلوب فیلترهای پانل را هر هفته درآورده و بشورید و سپس خشک کرده و دوباره نصب نمایید.
  4. درجه کولر را بین 20 تا 25 تنظیم نمایید تا عملکرد خوبی داشته باشد و موتور زیاد تحت فشار درجه و حرارت قرار نگیرد.
  5. هر سال کولر گازی خود را قبل از اینکه ایراد فنی پیدا نموده و مصرف انرژی خود را افزایش دهد توسط واحد های سرویس دهی انجام دهید.
  6. سعی کنید همزمان که کولر روشن است از وسایل گرمازا از جمله اجاق گاز و سماور برقی و ... که باعث افزایش گرمای محیط می شود استفاده ننمایید.
  7. قبل از خرید باید توسط کارشناس به نسبت فضا و محاسبه محیط کولر مورد نظر پیشنهاد و نصب گردد زیرا در برخی موارد کولر متناسب با نیاز محیط انتخاب نمی شود که باعث اطلاف انرژی و هزینه ها می شود.

 

آمار مصرف انرژی کولر گازی و کولر آبی:

طبق پیش‌بینی‌ها گفته شده متأسفانه در اکثر شهرهای کشور ما در 10 الی 20 سال آینده دچار بحران شدید کم‌آبی خواهند شد. مسلماً این بحران یکی از سخت‌ترین دوران‌های زندگی در این کشور را رقم خواهد زد زیرا نه تنها هزینه تصفیه و انتقال آب بسیار زیاد است، بلکه مناطق مرکزی ایران از هر طرف با منابع آب فاصله زیادی دارند. هر کولر آبی بسته به ظرفیت آن به طور متوسط بین 30 تا 45 لیتر آب در ساعت مصرف می‌کند (یعنی در شبانه‌روز مقداری تقریباً معادل 700 لیتر). به بیانی ساده، واحدی مسکونی با مساحت 150 تا 170 متر با کولر 7000 CFM تقریباً 800 لیتر آب را در طی شبانه‌روز تبخیر می‌کند. به همین علت است که کولرهای گازی امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. کولر گازی در صنعت تهویه و تبرید از جایگاه خاصی برخوردار است.

 

مزایا و معایب کولرهای گازی

کولرهای گازی با توجه به تکنولوژی به کار رفته باعث شده که این کولر محدود به منطقه یا محل زندگی نباشد یعنی هم در مناطق خشک هم در مناطق مرطوب به راحتی می توانیم استفاده نماییم. هرچند مزایا و معایب خودش را دارد که در ادامه بیشتر تفکیک می کنیم تا به راحتی به مزایا و معایب آن پی ببرید.

مزایای کولر گازی:
  • به دلیل داشتن فیلترهای مخصوص آب و هوای سالم و تصویه شده تری را ایجاد می کند.
  • با استفاده از این نوع کولرها می توانیم هر بخش از محیط را به راحتی خنک کنیم و این باعث کاهش مصرف انرژی نیز می شود.
  • مدت زمان خنک کنندگی محیط بسیار سریع است زیرا سریع بعد از روشن شدن محیط را خک می کند.
  • این نوع کولرها بدون صدا و بدون کانال کشی بوده و به راحتی راه اندازی می شود.
  • در تمامی شرایط رطوبتی قابل بهره برداری بوده و به بدون وابستگی به دمای خارج از محیط خنک می کند.
  • بسیار بهداشتی بوده و نیازی به مصرف آب ندارد و صدای زیادی نیز ندارد.
  • معایب کولر گازی:
  • هزینه سرویس و نگهداری بالایی دارد.
  • قیمت بالایی نسبت به کولر آبی دارد.
  • مصرف برق بالایی دارد که بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.