سئوی وب سایت‌‌های فروشگاهی نیز مانند سایر سایت‌ها به یک استراتژی و برنامه‌ریزی مشخص نیاز دارد اما به طور کلی مراحل بهینه سازی یک فروشگاه آنلاین را می‌توان به شکل زیر دسته‌‌بندی کرد پیش از راه اندازی وب سایت فروشگاهی بسیار مهم است که از یک دامنه مناسب استفاده کنید

سئو سایت فروشگاهی در مشهد با پایا مارکتینگ

گام اول: تحقیق کلمات کلیدی

تحقیق درباره کلمات کلیدی، پایه و اساس هر کمپین سئو در تجارت الکترونیک است. چون بدون کلمات کلیدی، بهینه‌سازی صفحات محصول و دسته‌بندی سایت غیرممکن است. حتی کلمات کلیدی بر سئوی فنی شما نیز تاثیرگذار است. چون در معماری سایت بایستی کلمه های کلیدی اصلی در نظر گرفته شود..

آموزش پیدا کردن کلمات کلیدی برای محصولات

در ساخت فروشگاه اینترنتی خود باید این نکته را در نظر داشته باشید که کلمات کلیدی معمولا بر اساس جستجوی محصولات توسط کاربر انتخاب میشود. به عنوان مثال به تصویر زیر که مربوط به وب سایت آمازون است توجه کنید.

با سرچ کلیدواژه “organic dog food” موتورجستجوی آمازون به ما پیشنهاداتی می دهد که بیشترین سرچ توسط کاربران را در سایت داشته‌‌‌‌اند.

 

انتخاب کلمه کلیدی برای صفحات دسته بندی

یکی از اشتباهاتی که معمولا صاحبان فروشگاه‌های آنلاین مرتکب می شوند چشم پوشی از بهینه‌سازی صفحات دسته‌بندی محصول است. یکی از مهم ترین صفحات در فروشگاه، صفحات دسته بندی یا لیستینگ است. صفحات دسته‌بندی می توانند باعث جذب کاربران و افزایش فروش سایت شوند پس لازم است که به این صفحات اهمیت بیشتری داده شود. پیشنهاد می‌‌کنیم برای انتخاب کلمات کلیدی صفحات دسته‌بندی، سایت‌های بزرگ در حوزه کاری خود را شناسایی و از آن‌ها الگوبرداری کنید.

پس از جستجوی کلیدواژه‌ها و یافتن حجم زیادی از کلمات کلیدی احتمالا با این سوال مواجه می‌شوید که کدام کلیدواژه‌‌ها را باید انتخاب کنم؟ پیشنهاد ما استفاده از چک لیست ۴ مرحله‌‌‌ای است!

  • حجم سرچ (Search volume)

حجم سرچ یا search volume مهم‌‌ترین معیار برای ارزیابی یک کلمه کلیدی است. اگر کسی  کلیدواژه انتخابی ما را در گوگل جستجو نکند، نرخ تبدیل کلیدواژه نیز اهمیت چندانی نخواهد داشت.

  • ارتباط با محصول

فرض کنید یک کلمه کلیدی با حجم سرچ بالا انتخاب کرده‌‌‌اید. به نظر شما آیا این موضوع برای موفقیت کافی است؟ قطعا خیر!

زیرا ممکن است کلیدواژه انتخابی با محصولات وب سایت مرتبط نباشد. به عنوان مثال استفاده از کلیدواژه‌هایی تک کلمه‌ای مانند “موبایل” ممکن است حجم سرچ بالایی توسط کاربران داشته باشد اما خیلی از آنها با هدف خرید این کلمه را جستجو نمی‌‌‌‌کنند. “رجیستری موبایل” ، “آسیب‌‌‌های موبایل برای کودکان” و بسیاری از عبارت‌‌‌های مشابه باعث می‌‌شود که ما جدی‌‌تر به این مسئله فکر کنیم.

انتخاب کلیدواژه‌‌های هدفمند می‌‌تواند کاربرانی را به سایت جذب کند که از پتانسیل مناسبی برای خرید برخوردار هستند.

  • قصد تجاری

قبل از این که یک کلیدواژه را برای رتبه‌‌‌‌‌بندی در لینک ۱ گوگل انتخاب کنیم باید تحقیقاتی در رابطه با میزان تبدیل کلیدواژه ها انجام دهیم. یکی از روش‌های انجام این کار مشاهده میزان تبلیغات بر روی آن کلیدواژه در گوگل است. تعداد سایت‌‌‌هایی که بر روی یک کلیدواژه گوگل ادز فعال کرده‌‌‌‌‌‌اند می تواند بیانگر میزان اهمیت آن برای کسب و کار باشد.

  • میزان رقابت

پس از انتخاب کلیدواژه‌ها، مرحله ی بعد آگاهی از میزان رقابت در آن کلیدواژه برای تصاحب صفحه اول نتایج گوگل (SERP) است.

KWFinder یکی از ابزارهایی است که می‌‌‌‌توانید از آن برای تعیین میزان رقابت در کلیدواژه‌‌‌‌‌ها استفاده کنید.به شما پیشنهاد می شود 

در تصویر زیر سختی کلیدواژه با عدد ۱۴ مشخص شده است. هر چه این عدد بیشتر شود رقابت در آن کلیدواژه دشوارتر خواهد بود

گام دوم: ساختار فروشگاه اینترنتی

ساماندهی و تنظیم صفحات، از مهم‌‌‌ترین فاکتورهای SEO برای هر وب‌‌سایتی است. اما اهمیت آن در فروشگاه‌های آنلاین به دلیل تعداد بالای صفحات به مراتب بیشتر است. ساختار مناسب سایت، دسترسی به صفحات را برای کاربران و موتورهای جستجو آسان می‌‌‌‌کند.

برای ایجاد یک ساختار مناسب در فروشگاه خود به دو قانون طلایی زیر توجه کنید:

قابل توسعه و مقیاس پذیر باشد.

تا حد امکان فاصله هر صفحه، از صفحه اصلی کوتاه باشد(حداکثر ۳ یا ۴ کلیک)

ساختار نامناسب صفحات و دسته بندی‌‌‌‌ها می تواند بخش زیادی از تلاش‌‌‌‌های سئویی شما را نابود کند. در تصویر زیر ساختاری را مشاهده می‌‌‌‌کنید که دو قانون طلایی را زیر پا گذاشته است.در تصویر بالا علاوه بر پیچیدگی بالای ساختار صفحات، توسعه صفحات نیز دشوار است. به عبارت ساده تر در صورت تمایل به تعریف دسته بندی جدید شما ناچار می‌‌‌‌‌‌شوید یک لایه جدید به منوی سایت خود اضافه کنید.

نکته مهم: البته به این نکته توجه کنید که هر چه صفحات داخلی از صفحه اصلی سایت دور شوند میزان ارث‌بری آنها از authority (اعتبار) دامنه نیز کمتر خواهد بود.